Aké sú povinnosti s.r.o. založenej v roku 2016?
Založili ste si spoločnosť s ručením obmedzeným. Vaša spoločnosť bola k určitému dátumu zapísaná do Obchodného registra. Týmto však Vaše povinnosti voči štátu nekončia. Naopak, práve sa začínajú.
Prinášame Vám stručný zoznam povinností, na ktoré by ste po založení s.r.o. nemali zabudnúť.
V prvom rade sa naučíme rozdiel medzi založením spoločnosti a vznikom spoločnosti. Spoločnosť je založená podpisom spoločenskej zmluvy, resp. zakladateľskej listiny a vzniká dňom zápisu do Obchodného registra.
Naša spoločnosť Vám ponúka zabezpečenie všetkých úkonov spojených so vznikom spoločnosti. Zápisom do obchodného registra sa ale podnikanie len začína.
Povinnosti voči Sociálnej a zdravotnej poisťovni pre spoločnosť začínajú od momentu, kedy začala zamestnávať zamestnancov. V prípade, že spoločnosť má s konateľom podpísanú Mandátnu zmluvu alebo Zmluvu o výkone funkcie bez nároku na odmenu, povinnosti voči Sociálnej a zdravotnej poisťovni sa jej netýkajú.
Spoločnosť, ktorá má zamestnancov je povinná do ôsmich dní prihlásiť sa do registra zamestnávateľov prostredníctvom Registračného listu zamestnávateľa na pobočke Sociálnej poisťovne, potom musí zamestnávateľ svojich zamestnancov najneskôr deň pred ich nástupom na pracovisko prihlásiť do registra poistencov a sporiteľov starobného a dôchodkového sporenia prostredníctvom Registračného listu fyzickej osoby.
Takisto je zamestnávateľ povinný prihlásiť sa ako platiteľ poistného v príslušnej zdravotnej poisťovni pomocou tlačiva Oznámenie o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného, takisto musí zamestnávateľ oznámiť zamestnancov, za ktorých bude poistné platiť.
Na oba tieto úkony je lehota, rovnako ako v Sociálnej poisťovni, osem pracovných dní. Povinnosťou zamestnávateľov je taktiež podávať Výkaz preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie do troch dní od výplatného termínu.
V prípade, že nebudete pracovať z domu, bude spoločnosť svoju činnosť vykonávať v nejakých priestoroch, ktoré Živnostenský zákon môže považovať za prevádzkareň. Za prevádzkareň sa nemusí považovať sídlo firmy. Podľa zákona je to priestor, v ktorom sa prevádzkuje živnosť.
Môže ňou byť napr.: výrobný závod, reštaurácia, kaviareň, kino a pod. Väčšinou sa za prevádzkareň považujú priestory, kde dochádza ku kontaktu so zákazníkmi alebo tu prebieha výrobná činnosť. Ak ide o skôr duševnú činnosť v priestoroch, ktoré nie sú prístupné verejnosti, o prevádzkareň väčšinou nejde (môže to byť činnosť rozličných web- designérov, účtovníkov, programátorov).
V prípade, že si nie ste istý či ide o prevádzkareň je vhodné konzultovať tieto otázky so živnostenským úradom. Pokiaľ ste sa rozhodli zriadiť prevádzkareň priamo po vzniku spoločnosti, je potrebné túto skutočnosť oznámiť živnostenskému úradu, daňovému úradu, obci a takisto požiadať Regionálny úrad verejného zdravotníctva o vydanie záväzného stanoviska k žiadosti na uvedenie priestorov do prevádzky. Rozhodnúť sa zriadiť prevádzkareň môžete aj kedykoľvek neskôr počas podnikania.
V prípade, že sa na Vás vzťahuje aj povinnosť vedenia Elektronickej registračnej pokladnice, je potrebné ju uviesť v prvom rade do prevádzky. Daňovému úradu je potrebné predložiť ktorémukoľvek Daňovému úradu knihu Elektronickej registračnej pokladne s vyplnenými predpísanými údajmi a kópiu rozhodnutia o certifikácií pokladni.
Daňový úrad bez zbytočného odkladu pridelí daňový kód elektronickej registračnej pokladne. Pokladňu môže uviesť do prevádzky len autorizovaný servis. Vzniká Vám aj povinnosť na každé predajné miesto umiestniť vzor pokladničného dokladu. Ak za mesiac podnikateľ nevytvorí viac ako 1000 pokladničných dokladov, má možnosť používať virtuálnu registračnú pokladnicu.
Podobné príspevky:
Aké mám povinnosti po založení s.r.o.?
Prenos daňovej povinnosti pri poskytovaní stavebných prác
Aké odvody platí konateľ a spoločník v s.r.o.?
Príspevok do 2. piliera sa od roku 2017 začína zvyšovať
Ako sa stať platcom DPH?