Ako (ne)funguje daňová správa po niekoľko rokov pripravovanej reforme?
V týchto dňoch zažívame ďalšie z mnoha „príjemných“ prekvapení vo forme „fungovania“ novej Finančnej správy SR.
To, že sa tu niekto snaží zjednodušiť fungovanie Colnej správy a Daňového úradu by možno nebolo až tak na škodu, no celý tento proces sa mohol vykonávať aspoň s kúskom zdravého rozumu a rovnako aj s pripomienkami samotných bežných úradníkov, ktorí dennodenne prichádzajú do styku s ľuďmi a dotklo sa ich to najviac.
Začalo to už okolo 20.12.2011 kedy začali byť podnikateľom doručované obálky z daňového úradu ohľadne nových čísiel účtov pre platby všetkých druhov daní. Jedna vec je, že značné množstvo podnikateľov ale aj nepodnikateľov má pred sviatkami úplne iné starosti než behať na preplnené pošty vyberať dané obálky. Druhá vec je, že samotná pošta má pred sviatkami podstatne viac dopisov, prianí šťastných a veselých Vianoc a podobných záležitostí, než aby stihla rozumne doručiť pár stotisíc obálok pre všetky podnikateľské subjekty. Úplný vrchol bol, keď v jednej administratívnej budove doručovateľ nestíhal tieto obálky doručiť vzhľadom na ich množstvo (jednalo sa približne o 500obálok) a narovinu povedal, že ich všetky ani doručiť nestihne, ...ani len oznámenie o uložení zásielky.
V praxi to znamenalo asi toľko, že si dané obálky prípadne čísla účtov môžete ísť vyzdvihnúť na Daňový úrad. Ak to niekto stíhal medzi sviatkami, ostala mu už len dilema či za správkyňou dane alebo radšej na register. Keď to niekto začal riešiť až v januári, tak narazil na podstatnejší problém a to na ktorý daňový úrad si ísť čísla účtov vyžiadať, keď napríklad v Bratislave k 1.1.2012 oficiálne všetky zanikli. Osobne sme sa boli radšej presvedčiť či to s tým zjednotením myslia vážne a presťahovali všetkých bežných úradníkov z Bratislavského DÚ 1, DÚ 2, DÚ 3 na Ševčenkovu ale na naše milé prekvapenie sme stále našli na spomínaných adresách úradníčky s ktorými sme bežne komunikovali. Pani úradníčky síce sami nevedeli, ako bude úrad fungovať, čo bude kto vykonávať a ešte aj tie chabé informácie, ktoré mali im podľa ich vlastných slov menili asi každých 45minút, no aspoň tam boli a snažili sa reagovať a vykonávať si svoju prácu.
Ďalší bonus prišiel v priebehu prelomu januára / februára, keď systém, ktorý bežne pracovníčky daňových úradov využívali prestal fungovať. Ak ste náhodou potrebovali zdokladovať hypotéku, úver a podobne, ku ktorým ste potrebovali aj potvrdenia o platobnej disciplíne a pod. od daňového úradu za Vaše spoločnosti, tak začal problém. Keď ste po 20 minútach, keď Vás posielali v princípe od dverí k dverám konečne narazili na pracovníčku, ktorá bola kompetentná Vám dané potvrdenie vystaviť, nastala situácia aká asi nemá obdobu. Daná pracovníčka bola premiestňovaná z kancelárie do kancelárie v priebehu januára už 3 krát a nemala ani len svoj počítač na ktorom by sa Vám vôbec na Vašu žiadosť vedela pozrieť. To však bolo úplne jedno nakoľko pôvodný systém na ktorom fungoval daňový úrad donedávna bol už v tej chvíli odstavený a nový reálne nefunkčný.
Aké tlaky boli z ktorej „strany“ na to aby sa vyvinul nový systém a aby ho dodávala tá a tá spoločnosť tu radšej ani riešiť nebudeme. Každopádne sa nový systém pripravoval očividne na poslednú chvíľu a stále nie je plne funkčný. Že by niekoho z kompetentných napadlo vydržať so starým aspoň kým sa v novom nevychytajú všetky nedostatky... to by sme už asi chceli od daňového úradu príliš veľa.
V týchto chvíľach to vyústilo až do stavu, kedy už aj samotní zamestnanci Finančnej správy (konkrétne daňovej sekcie) stratili trpezlivosť a spísali petíciu. Veď niet sa im čo čudovať, veď práve oni sú tí ktorí to dennodenne schytávajú cez úradné hodiny od podnikateľov ako aj fyzických osôb.
Nám ostatným zostáva asi len čakať dokedy bude daný stav pretrvávať a tajne dúfať, že sa všetko znormalizuje ešte pre koncom marca. Ak nie, tak ako chce Finančná správa vyberať dane na fungovanie štátu, keď nevie zabezpečiť ani len svoje vlastné fungovanie?!..
Podobné príspevky:
Ako funguje ručenie s.r.o.?
Ako funguje s.r.o.?
Aké mám povinnosti po založení s.r.o.?
Výdavky, ktoré sú daňovo uznanými nákladmi až po zaplatení
Čo priniesla daňová licencia